3 Nisan 2015 Cuma

Öğretim Teknolojisi Ve Etik

ETİK
     Etik, her meslekte belirlenen ve meslek çalışanların kabul ettiği bir kurallar bütünüdür. Aslında etik bireyin ve bireysel hakların bulunduğu her yerde etik vardır. Öğretim teknolojilerinde de etik vardır. örnek olarak telif hakları, bilgisayar ve internet etiği, bilişim suçları vs. vardır. Etiğin önemi ise iyi ve kötüyü, doğruyu ve yanlışı ayırt etmede önemli rol oynar.
AHLAK
     Ahlak, yüzyıllardır toplum tarafından belirlenen toplumdaki bireylerin kabul ettiği ve bireylerin uyması gereken kurallar bütünüdür. Ahlak, toplum yapılarına göre farklılık gösterir ve bu kurallara uyulmadığında yaptırım uygulanır tabi bu yaptırımlar toplum vicdanına bağlıdır.

MESLEKİ ETİK
  
   Mesleki etik, meslek gruplarına dair oluşturulan kurallar bütünüdür. mesleki etik kuralları ingilizcede “professional code of ethics” olarak adlandırılır. Buradaki professional'ın anlamı ilgi, uğraş anlamındadır ve bu şartları sağlarsa meslek haline gelir. Bunu için gerekli olan şartlar;
Entellektüel bir yöntem,
Bu yöntemin insanlık yararına olması,
Bu alana girebilmek için yeterli ve uzun eğitim almak,
Bu meslekte bulunan bireylerin iletişim ve bağlarının kuvvetli olması için derneklerin kurulması,
Yaptırım uygulanacak bir etik ile ilgili bildirimlerdir.
     Yani etik kuralları üstteki gibi bir iş uğraş tan öte bir meslek olarak adlandırılması için gereken standartlardır.
4. maddede olduğu gibi meslekteki bireylerin iletişimi kurması ve bu iletişimin sağlıklı olması meslekte çok önemlidir. Tabi bu kurallar ve iletişim Alan uzmanları tarafından sağlanır. Tabi meslekler çağlara uyum sağladığı gibi etik kuralları da çağlara uyum sağlamalıdır.

ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ve ETİK
     
Seels ve Richey tanımlarına göre, Öğretim teknolojisi; süreç ve kaynakların öğrenme için tasarım, geliştirme, kullanım, yönetim ve değerlendirme teorisi ve uygulamasıdır.
     AECT Tanım ve Terminoloji Kurulu tarafından yapılan tanımında ise etik kavramının dahil edildiğini görmekteyiz. AECT tanımına göre; Öğretim teknolojisi, uygun teknolojik süreç ve kaynakların oluşturulması, kullanılması ve yönetilmesi ile öğrenmeye yardımcı olmaya ve performansı artırmaya yönelik çalışma ve etik uygulama alanıdır.
     Öğretim teknolojilerinde mesleki etik kurallarının bulunması; teknolojinin eğitimde kullanımı ile ilgili standartların oluşturulması, alana zarar verebilecek kişi veya kurumların uzaklaştırılması ve dürüst ve eğitime faydalı bir rekabet ortamının oluşturulması anlamına gelmesi ile birlikte Öğretim teknolojileri alanındaki mesleki etik kuralları sadece o alandaki uzmanları yönlendirmek için değil, aynı zamanda o alanın ve o alanda çalışanların bir takım haklarını korumaya yönelik bir adımdır.

AECT ve MESLEKİ ETİK KURALLARI
Öğretim teknolojisi alanı için mesleki etik kuralları AECT tarafından oluşturulmuştur. Bu etik kuralları sayesinde eğitim hedeflerinin farkına tam anlamıyla varılabilir, öğretmenlik mesleğinin refah seviyesi yükseltilebilir, öğretmenlerin mesleki anlamda uygun süreçleri bilmeleri sağlanabilir ve mesleki açıdan yüksek standartlar getirebilir.

ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ALANINDA ETİK EĞİTİMİ
Etik konusunun, bir alanın profesyonellik kazanması açısından çok önemlidir ve o alan uzmanlarının konuyla ilgili bilgilendirilmesinin sağlanması da bir zorunluluk haline gelmiştir. Etik konusundan bilgi sahibi olan bireylerin olmayanlara göre duyarlılığının artacağı da açık bir gerçektir. Mesleki etik eğitimi, meslek eğitimi sırasında veya meslek sahibi olduktan sonra hizmet içi eğitimlerle verilir. Kirrane’e göre Etik üzerine verilecek eğitimin amaçları şu şekildedir.
Etik eğitimi insanların karalarda etik bir boyut olduğunu kavramalarına yardım eder.
Etik eğitimi bireylerin kişisel, örgütsel ve başkalarına ait değerleri anlamalarını sağlar.
Etik eğitimi, değerlerin iş yaşamındaki farklı seçenekler üzerindeki etkilerini tartmalarına yardım eder.
Etik eğitiminde yetişmekte olan bireylerin gerek meslek etiği gerekse alana özgü etik ilkeleri açısından yetiştirilmesi için önem taşımaktadır.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ, EĞİTİM ve ETİK
    
 İnsanların toplum içinde huzurlu, rahat, güvenilir bir biçimde yaşayabilmesi için eğitim alması gerekir. Bireye eğitim süresi içinde süreçte bulunan kişi ve kişiler ile belli bir çizgide, ahlak kuralları içerisinde bulunması gerekmektedir. Bu çizgi sayesinde bir araya gelmiş insanların bazı hakları korunmuş olmaktadır. Eğitim de gelişen teknolojiden faydalanılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Böylelikle öğrencilerin dünyaya açılması daha da kolaylaşmış buda güvenlik ve etiğin üzerinde durulması gerektiğini doğurmuştur.
     Teknolojinin insanın kalıcı öğrenmesi ve daha kolay öğrenmesini sağladığı için yönelim çok fazla olmuştur. Türkiye deki bilgisayar alım verilerinden bu yönelişi görebiliriz. Bilgisayardan öğrenme 7den 70 hitap etmesi bilgiye istediği şeklide ulaşabilmesi insanların eğitimi için artılardan bazılarıdır. Türkiye de teknoloji kullanımını daha bilinçli kullanılması amacıyla genç yaşta öğrenim gören öğrenciler için 2011 yılında FATİH projesini başlatmıştır. Bu süreçte önemli olan öğrencilerin zengin kaynakları etik bir şekilde kullanmasıdır. Eğitimde öğrencilerin daha kalıcı öğrenmesi için verilen araştırma projelerinin internetten etik olmayan bir biçimde ödev olarak sunmalarının önüne geçilmesi için öğretmenlere büyük sorumluluk düşmektedir.
  
     Teknoloji etik kuralları yaş ilerledikçe daha büyük etik sorunlarına sebep olmaktadır. Bu konularda etik teknoloji kullanımında öğretmen örnek olmalı öğrencilerin etik kuralları hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanmalıdır.

 ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ DANIŞMANLIĞI ve ETİK
    
 Belirlenen etik kuralları Eğitim teknoloji alanlarına göre hazırlanması gerekmektedir. Danışmanlık, alan uzmanın alan hakkında sahip olduğu bilgiler ile kendine özgü bir biçimde konu hakkında kendisine danışan birey yada kurumlara yardımcı olmak olarak tanımlanmaktadır. Öğretim teknolojileri alanında eğitim almış bireyler bu alanda kendine danışanlara danışmanlık yapabilirler. Bu alanda yapılan danışmanlık amacının danışanın öğrenme ve performansına yönelik sorunlarını gidermek, çözmek olmalıdır. Danışman daima yeni sorunlara açık olmalı danışana karşı dürüst etik olmalıdır danışman kendini sürekli olarak geliştiren bireyler olmak zorundadır.
SONUÇ
    
 Öğretim teknolojileri alanında tanınmış olan dernek AECT(Ulsusal Eğitim Derneği) birçok ülkede İngilizce etik kuralları yayınlayarak görev yapmaktadır. Oluşturmuş olduğu etik kuralları malesef Türkiye de zorunluluk olarak görülmemektedir. AECT kültürel farklılıklardan dolayı benzer bir kurul olarak kendi ülkelerinde kurulabilmektedir fakat Türkiyede buna benzer bir dernek bulunmamaktadır. Bunun için acilen Türkide öğretim teknolojileri etiği çatısı altında bir dernek kurum kurulması gerekmektedir.
     AECT hazırlamış olduğu etik kurallarında sorumlu olunan yükümlülükler 3 ana başlık altında açıklanmaktadır. Bunlar bireye ilişkin, topluma ve mesleğe ilişkin yükümlülükler olmaktadır.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder